مقدمه
سخن گفتن، یکی از جذابیت‌های انسان بودن است. به خصوص اگر این گفتگو با افرادی هم‌فکر و هم داستان اتفاق بیفتد. از زمان‌های دور و در اکثر کشورهای متمدن، تالارهای گفتگو به شکلی باشکوه بنا می‌شدند. زیرا دانشی که در خلال این گفتگوها رد و بدل می‌شد اهمیت فراوانی داشت. با ورود اینترنت به زندگی انسان‌ها، فروم‌ها نیز وارد دنیای گسترده وب شدند و افرادی از سراسر جهان را در خود جای دادند. در این مقاله به سراغ «فروم مارکتینگ» می‌رویم و با رو‌ش‌های انجام آن بیشتر آشنا می‌شویم. با من همراه باشید.

فروم مارکتینگ یا تالار گفت و گو

معنی کلمه FORUM چیست؟

فروم در زبان لاتین به معنی “میدان، بازار،محل مجمع عمومی، دادگاه و …”
گفته می شود که در اینترنت و کامپیوتر منظور یک مجمع عمومی است که هر کس از هرجای دنیا می تواند در یک فروم عضو بشود و با اعضای دیگر در هر ضمینه ای مشورت کند یا نظر خود را مطرح کند.

در تالار گفتگو معمولا مدیر اصلی سایت یک سری تالارهای گفتگو را مشخص می کند که اعضا و کاربران سایت در آن ضمینه ها اطلاعات، تجربیات و … را به اشتراک بگذارند!

تالارها دو دسته اند
فروم ها به دو دسته تقسیم می شوند که شامل فروم های عمومی و تخصصی هستند:
فروم های تخصصی شامل انجمن هایی در موارد خاص هستند. ولی فروم های عمومی شامل بحثهایی از سرتاسر کره زمین هستند مثل کامپیوتر، ماهی گیری ، دوچرخه سواری ، ورزش و اسلحه و …!!!

می شود گفت تالار گفتگو یا تالار گفتمان یکی از بهترین ابزار اینترنت برای
یادگیری در هر ضمینه ایست، چرا که از سرتاسر دنیا افرادی با اطلاعات زیاد و کم، یکجا جمع میشوند و اطلاعات خودشان را به اشتراک میگذارند.

یک تالار، از 3 بخش تشکیل شده:

الف: پیکره اصلی یا همان صفحه اصلی که فهرست انجمن ها را دارد.

ب: تاپیک ، topic ، اجزاء تشکیل دهنده پیکره اصلی تالاررا تاپیک می گویند. topic یعنی: گفتگو، بحث، موضوع، مبحث، عنوان

ج: پست، post، به معنای مرسوله و نامه است.

شما وقتی وارد صفحه اصلی تالار می شوید، فهرست انجمن های اصلی و فرعی را می بینید. وارد یکی از انجمن ها می شوید و بعد از آن می توانید یک موضوع جدید ایجاد کنید و یا یک موضوع را مطالعه کنید و به آن پاسخ بدهید.
عنوان بحث شما، تاپیک است. مطلب ارسالی شما، پست است.

فروم چیست؟

منظور از فروم مارکتینگ چیست؟

«تالار گفتگو» (Forum)، انجمن‌های آنلاین هستند که در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. شاید شما هم وقتی به دنبال یافتن پاسخ یک پرسش در فضای وب می‌گشتید، با چند مورد از آنها روبه‌رو شده باشید. وقتی به عنوان یک پاسخ دهنده در گفتگوهای فروم‌ها شرکت می‌کنید و نظر خودتان را به بقیه می‌گویید، یعنی به طور غیرمستقیم، برند، محصول و یا سرویس خودتان را معرفی کرده‌اید. به این روش، «فروم مارکتینگ» می‌گویند.

آیا با وجود پیام رسان‌ها، هنوز هم شرکت در فروم‌ها مفید است؟

چند سال قبل، تب‌و‌تاب فعالیت در فروم‌های مختلف بسیار داغ بود. افرادی که سوال‌های زیادی داشتند، پرسش‌های خود را در قالب یک پست در بخش‌ مربوط ارسال می‌کردند و اعضای دیگر تالار گفتگو به او پاسخ می‌دادند. هر فروم یک یا چند مدیر داشت که خیلی جدی و پیگیر، بر روند بحث‌ها نظارت می‌کرد. امروزه، با وجود پیام رسان‌هایی مثل تلگرام، فعالیت در این تالارهای گفتگو دیگر رونق گذشته را ندارد. اما این بدان معنا نیست که فروم‌ها از بین رفته‌اند.

فروم‌ها چه مزیتی نسبت به گروه‌های تلگرامی دارند؟

  • بزرگ‌ترین مزیت فروم‌ها نسبت به گروه‌های تلگرامی، نمایش آنها در نتایج گوگل است. وقتی شما موضوعی را در گوگل سرچ می‌کنید، حتما یکی دو تا فروم مرتبط هم به شما نمایش داده می‌شود. اما در مورد گروه‌های تلگرامی این طور نیست.
  • به واسطه فروم‌ها می‌توانید با سوال‌هایی که در ذهن کاربرانتان رژه می‌روند آشنا شوید.
  • می‌توانید با کاربرانتان به طور مستقیم وارد صحبت شوید و به طور غیر مستقیم به بازاریابی در انجمن‌ها و تالارهای گفتگو بپردازید.
  • فرصت گرفتن بک‌لینک‌های طبیعی و هدایت کاربران به سمت وب‌سایتتان را پیدا می‌کنید. چون در اکثر این فروم‌ها می‌توانید لینک هم بگذارید.
  • فرقی نمی‌کند بک‌لینک‌هایی که از این طریق می‌گیرید فالو هستند یا نوفالو. چون در هر صورت برای سئوی وب‌سایتتان مفید هستند(طبیعتا تاثیر لینک فالو بیشتر خواهد بود). البته یادتان باشد نباید تبلیغاتی صحبت کنید؛ مثلا بگویید: «بیایید از سایت ما دیدن کنید» و غیره. چون علاوه بر اینکه اعتبارتان را نزد سایر کاربران از دست می‌دهید، ممکن است پستتان نیز توسط مدیر فروم حذف شود.

مزیت فروم نسبت به تلگرام

  • در برخی فروم‌ها بخشی به عنوان معرفی وب‌سایت وجود دارد. این بهترین فرصت برای معرفی کسب و کار خودتان به عنوان برند و قرار دادن لینک وب‌سایتتان است.
  • در حالی که بسیاری از سایت‌ها با وجود هزینه کردن، بک لینک‌هایی بی‌کیفیت از سایت‌های خارجی و بی‌ربط دریافت می‌کنند، شما می‌توانید با حل کردن مشکل دیگران و به اشتراک گذاشتن تجربه یا دانش خود، به طور رایگان، بک لینک‌هایی مرتبط و باکیفیت دریافت کنید.

البته یادتان باشد، در این کار نباید زیاده‌روی کنید و هر روز تعداد زیادی پست در یک فروم‌ بگذارید. چون بعد از مدت کوتاهی مدیر یا صاحب فروم متوجه می‌شود که در حال تبلیغ خودتان هستید و ممکن است شما را از تالار گفتگو اخراج کند. در عوض می‌توانید به دنبال فروم‌های معتبر بیشتری باشید و فعالیتتان را به جای یک فروم در تعداد بیشتری از آنها گسترش دهید.

مواردی که برایتان نام بردم، ساده‌ترین تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری برای فروم مارکتینگ به شمار می‌روند. البته این تکنیک‌ها به شرطی جواب می‌دهند که واقعا برایشان وقت بگذارید و در این انجمن‌ها درباره موضوع‌های مختلف صحبت کنید. بهترین کار این است که در زمینه کاری‌تان به دنبال فروم‌های فعال قدیمی و جدید بگردید و در آنها فعالیت کنید.

فروم و سئو خاکستری

قوانین در تالار


در فروم یک سری قوانین کلی مطرح میشود که همه موظف به رعایت آن هستند، چه کاربری که ثانیه ای از عضو شدن اون نمی گذرد و چه مدیر گروه یا مدیرسایت!
همونطوری که در هر جامعه ای یک سری قوانین برای عموم جامعه تعریف می شود که همه موظف به رعایت این قوانین هستند و تعدی از قوانین همیشه دردسر را به دنبال داشته است!!
پس بهتر است همین الان قوانین را با دقت بخوانیم که برای کسی مشکلی پیش نیاید!

دسته بندی کاربران
در هر فروم کاربران نسبت به فعالیت، قابلیت و اطلاعاتشان دسته بندی میشوند و درجاتی را از سوی سایت یا مدیر سایت دریافت می کنند. از قبیل «کاربرثبت نام شده، کاربرعادی، کاربرفعال، کاربرپرتلاش، مدیرگروه و…»
از روی این درجات به راحتی می توان فهمید که هر کسی چه وظیفه ای را در این جامعه به عهده دارد!!

من کمی توضیح میدهم:
هر کسی که به عضویت سایت در می آید، بعد از تایید ثبت نام، یک «کاربرثبت نام شده» حساب میشود که می تواند:

  • موضوعات دیگران را ببیند و به آنها پاسخ بدهد
  • فایلها رو از سایت دانلود کند
  • در مورد یک نوشته گزارش خطا بدهد
  • نوشته های خودش را پاک کند یا تغییر بدهد
  • به اعضای سایت پیغام خصوصی بفرستد و از آنها پیغام بگیرد
  • و کارهای عادی دیگر در سایت (آواتر، جستجو و…)

اما مدیران سایت که به چند دسته تقسم می شن در واقع نقش پلیس و معلم را در این جامعه بازی می کنند!

مدیران انجمن ها:
هر شخص می تواند مدیر یک یا چند انجمن باشد که این درجه از سوی مدیر اصلی سایت تعیین می شود.
مدیر هر انجمن (مثلا مدیر «انجمن مباحث آزاد فقهی» از قسمت انجمن فقه، در کلیه بخشهای انجمن «مباحث آزاد فقهی» مدیر است و علاوه بر کارهایی که یک کاربر می تواند انجام بدهد، می تواند:

  • موضوعات و نوشته های دیگران را پاک کند یا تغییر بدهد
  • یک موضوع را قفل کند یا انتقال بدهد یا تقسیم موضوع کند
  • IP نویسنده را ببیند

داستان یک تجربه واقعی از فعالیت در فروم‌ها

من هم مدت زیادی از این روش – یعنی فروم مارکتینگ – استفاده کردم. البته هدفم تنها گرفتن بک لینک نبود. می‌خواستم هم اطلاعاتم را با دیگران به اشتراک بگذارم و هم حس مفید بودن را تجربه کنم. در حقیقت، بسیاری از کاربران به پاسخ‌هایی که مدت‌ها قبل به آنها رسیده‌ایم نیاز دارند. کاربران می‌خواهند یک نفر آنها را راهنمایی کند. این معامله‌ای دو سر بُرد است؛ چون هم شما می‌توانید به طور غیرمستقیم خودتان و وب‌سایتتان را معرفی کنید و هم کاربران می‌توانند از تجربه‌های شما نهایت استفاده را ببرند. هنوز هم بسیاری از بک‌لینک‌هایی که در این انجمن‌ها گذاشته بودم، سرجایشان هستند و حذف نشدند.

چرا معتبر بودن فروم‌ها مهم است؟

فعالیت در فروم‌هایی که معتبر نیستند، یعنی تلف کردن زمان و تلاش شما که می‌توانست در جای بهتری صرف شود. بنابراین، مهم است که قبل از آغاز فعالیت در هر فروم، اعتبار و ارزش آن را بسنجید. با استفاده از چند راه می‌توانید معتبر بودن یک فروم را تشخیص دهید:

  • بررسی رتبه الکسای آن انجمن

اگر رتبه الکسای یک فروم، خیلی زیاد بود – مثلا 90 هزار – باید به پنالتی بود این تالار گفتگو شک کنید.

  • بررسی نمره اسپم (spam score) سایت MOZ

اسپم اسکور که در محدوده بین 1 تا 100 درصد نمایش داده می‌شود، مجموعه‌ وسیعی از سیگنال‌های دریافت شده از سوی یک سایت است که خبر از مشکلات ریز و درشت آن وب‌سایت می‌دهد. هر چه این طیف، به نمره 1 نزدیک‌تر باشد، بهتر است. اما معمولا نمره بین 30 تا 60 هم قابل قبول به شمار می‌رود.

  • اعتبار دامنه (Domain Authority) سایت MOZ

اعتبار یک دامنه به مواردی همچون، کیفیت اطلاعات ارائه شده، مقبولیت نویسنده‌های آن و حتی جایگاه وب‌سایت در مقایسه با رقبایش بستگی پیدا می‌کند.

  • فعال بودن فروم (تالار گفتگو)

میزان فعالیت کاربران در فروم‌ها را می‌توان در صفحه اول فروم مشاهده کرد.تاریخ فعالیت کاربران قابل رویت است.همچنین بعضی از فروم‌ها کاربران آنلاین را هم نمایش می‌دهند

اهمیت اعتبار فروم

توجه کردن به این چهار فاکتور را دست کم نگیرید. چون ممکن است گذاشتن لینکتان در فروم‌های نامعتبر به جای اینکه باعث بهبود رتبه سایتتان شود، بیشتر به آن آسیب برساند. البته فقط جدا از این سه فاکتور پارامترهای سایت Ahref مثل رنک دامنه (DR)نیز تاثیرگذار است.

انتظاری معقولانه از فروم‌ها داشته باشید

نباید از فروم مارکتینگ انتظار ترافیک داشته باشید. چون با وجود تمام مزیت‌هایی که درباره فروم‌ها گفتیم، باز هم این روش یک تکنیک معمولی به شمار می‌رود. ولی اگر بخواهید بیشتر از این فروم‌ها بهره بگیرید باید به صورت تخصصی فقط در تالارهای گفتگوی مرتبط با وب‌سایتتان فعالیتی واقعی و مفید داشته باشید.

پست کردن محتوای کپی شده یا دادن لینک‌های بی‌رویه هیچ کمک خاصی به سئو سایت شما نمی‌کند. یادتان باشد، شرکت در فروم‌های تخصصی فقط به نفع دیگران نیست. بدون شک در این بین، شما هم چیزهای زیادی از دیگران یاد می‌گیرید.

منبع: دیجیتالینگ