کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) به معنای پر کردن متن با کلمات کلیدی تکراری و غیرطبیعی است که گذشته برای بهبود رتبه سئو در موتورهای جستجو انجام می‌شده است. این روش قدیمی‌ست و دیگر توسط گوگل به عنوان یک تکنیک سئو مؤثر در نظر گرفته نمی‌شود. حتی می‌تواند باعث افت رتبه در نتایج جستجو شود!

کیبور استافینگ

کیورد استافینگ چیست؟

رتبه بالا برای سایت شما و برای صفحات لندینگ به این معنیه که کاربرهای بیشتری شما رو پیدا می کنن، از صفحات شما بازدید می کنن و به احتمال زیاد به مشتری تبدیل میشن. راه‌هایی وجود داره که می‌تونید برای رسیدن به این هدف به دنبال اون باشید، از جمله محتوای مرتبط و به ‌روزرسانی منظم، متا دیتاهای خوب و لینک های مرتبط.اما تاکتیک اصلی که هنگام بهینه‌ سازی عناصر سئو بازاریابی محتوا استفاده می‌کنیم، استفاده از کلمات کلیدی و عباراتیه که نشون می‌ده مشتری های بالقوه هنگام جستجوی محصولات یا خدمات از چه کلمات کلیدی استفاده می‌کنن.

با این حال، آیا استفاده تعداد زیادی از اون کلمات کلیدی درسته؟ خیر.

یکی از مواردی که می تونه در سئو سایت شما مشکلات واقعی ایجاد کنه؛ چه در مورد تجارت الکترونیک صحبت کنید و چه بازاریابی محتوا؛ پر کردن کلمات کلیدیه.اما این پرکردن کلمات کلیدی دقیقاً چیه و چرا مشکلاتی ایجاد می کنه؟برای رسیدن به جواب این سؤال با من همراه باشید…

Keyword Stuffing یا استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

پر کردن کلمات کلیدی زمانی اتفاق میفته که از همون کلمات یا عبارات کلیدی که برای جذب کاربر از منابع مختلف پیدا کردید، بارها و بارها در محتوای وب سایت خودتون استفاده می کنید.

این کار معمولاً به وضوح در متن محتوای شما به چشم می خوره و کاربر رو خسته و ناامید می کنه.

دو نوع پر کردن کلمات کلیدی وجود دارد:

keyword stuffing قابل مشاهده

  • در نوع اول تکرار غیر ضروری کلمات و عبارات کلیدی در تمام محتوای شما دیده میشه.

برای مثال، اگر بهترین پلتفرم جلسه مجازی را می‌فروشید، باید مراقب باشید که چند بار از کلماتی مانند «ویدئو» یا «بهترین» استفاده می‌کنید.

  • استفاده از کلمات یا عباراتی که به موضوع، محصول یا خدمات مرتبط نیستند هم به نوعی کیورد استافینگ محسوب میشه.
  • استفاده مکرر از یک کلمه در یک محتوا که باعث خسته شدن کاربر میشه.

با این حال، همیشه این زیاده روی ها قابل مشاهده نیستن. در این صورت اگر کلمات کلیدی رو در CMS (سیستم مدیریت محتوا) خودتون قرار بدید، تازه موتورهای جستجو می تونن اون ها رو هایلایت کنن.

keyword stuffing نامرئی

  • بعضی افراد ممکنه برای فرار از پرکردن کلمات کلیدی توی محتوا، تلاش کنن برای مخفی کردن متن، از فونت سفید روی پس ‌زمینه سفید استفاده کنن.

در حالی که کاربرها ممکنه این روش به ظاهر فریبنده رو نبینن، اما خزنده ها در موتورهای جستجو این رو مشاهده خواهند کرد.

  • تکرار کلمات و عبارات در متن جایگزین شما.
  • پنهان کردن استفاده مکرر از کلمات یا عبارات کلیدی در کد صفحه وب شما.
  • استفاده بیش از حد از هر کلمه یا عبارتی در تگ های متا و نظرات.

بنابراین، موقعیت‌هایی وجود داره که میشه یک وب ‌سایت رو به پر کردن کلمات کلیدی متهم کرد.

اما آیا واقعاً استفاده از این همه کلمه یا عبارت کلیدی در متن محتوا ضرورت داره؟

این مطلب هم می تواند برای شما جالب باشد: راهنمای جامع ریدایرکت صفحات سایت

چرا تکرار کلمات کلیدی بد است؟

Keyword Stuffing

اگر مدتی درگیر کار سئو و بازاریابی بودهید، احتمالاً زمانی رو به یاد دارید که نه تنها پر کردن کلمات کلیدی قابل قبول بود، بلکه یک تاکتیک رایج هم به شمار می رفت.

اما مثل بسیاری از مسائل در حوزه های مختلف، زمان پیش رفت کرده و حالا این کار مشکلات زیادی به وجود میاره.

keyword stuffing و تجربه بد کاربری

بیشتر کارهایی که در حال حاضر انجام می دیم بر ارائه یک سفر و تجربه مثبت برای کاربر متمرکز شده.

در نتیجه اگر محتوایی مملو از کلمات کلیدی ایجاد می کنید، بیشتر بر روی رتبه بندی تمرکز می کنید تا کاربرها، و همین موضوع باعث میشه که اصلاً به نتیجه دلخواه نرسید.

  • تکرار کلمه کلیدی و جریمه های گوگل

دیگه موتورهای جستجو مثل گذشته از پر کردن کلمات کلیدی خوششون نمیاد. بنابراین، اگر سایت شما در این مورد مقصر شناخته بشه، ممکنه در صفحات مربوطه یا حتی در کل سایت با مجازات هایی روبرو بشید.

در برخی موارد، گوگل حتی ممکنه تصمیم بگیره که سایت شما را به طور کامل از SERP (صفحات نتایج موتور جستجو) حذف کنه و پنالتی بشید.

  • keyword stuffing و از دست دادن کاربر

اگر کاربرها محتوایی رو ببینن که بیشتر با هدف افزایش رتبه است تا اطلاع رسانی و تعامل با اونها، به سادگی با یک کلیک از صفحه خارج میشن و به محتوای شما توجهی نمی کنن.

اگر کاربر مقاله ‌ای در مورد صفحات مجازی بخونه و کلمات رو تکراری ببینه، دیگه توی سایت نمی مونه و با یک کلیک از سایت خارج میشه و به سراغ سایت بعدی میره.

  • آسیب برند با استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

اگر محتوای سایتتون رو با کلمات کلیدی پر کنید، ممکنه به برندتون آسیب وارد کنید.

اگر مردم با برند شما ارتباط برقرار کنن و با محتوای ضعیف و مملو از کلمات و عبارات تکراری روبرو بشن، اعتماد و اطمینانشون رو نسبت به شما از دست خواهند داد.

به جای keyword stuffing از چه روشی استفاده کنیم؟

حال که نمی توانیم از تکنیک Keyword Stuffing استفاده کنیم، باید چطور کلمات کلیدی را در محتوا تکرار کنیم؟ چه اقداماتی به ما کمک می کند تا در صفحه اول رتبه خوبی داشته باشیم؟

1. از چگالی کلمات کلیدی به درستی استفاده کنید

بسیاری از وبمستران به دلیل آشنا نبودن با تکنیک های سئو، همچنان از روش کیورد استافینگ استفاده می کنند. اما برای جلوگیری از این کار، بهتر است ابتدا مفهوم چگالی کلمات کلیدی را بدانید. چگالی کلمات کلیدی به معنای نرخ تکرار کلمه کلیدی اصلی در محتوای شما است. در سال های گذشته سئوکاران اعتقاد داشتند که 3 تا 5 درصد محتوا باید شامل کلمات کلیدی باشد.

اما امروزه این تصور غلط است. بهتر است با یک مثال برایتان بگوییم؛ اگر عبارت "آموزش پخت کیک" را در گوگل جستجو کنید، محتواهای صفحه اول کمتر از 1 درصد از این کلمه استفاده کرده اند. اکنون بیاید عبارت " سئو سایت " را جستجو کنید؛ تقریبا بیش از نیمی از وب سایت ها حدود 2 تا 3 درصد از این کلمه در محتوای خود استفاده کرده اند.

با توجه به آنچه گفتیم، چگالی کلمات کلیدی در یک محتوا یک عدد ثابتی نبوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ هر چه در یک کلمه کلیدی رقابت سخت تر باشد، تکرار آن در محتوا نیز باید بیشتر باشد.

  • اما به طور کلی سعی کنید محتوا را به نحوی بنویسید که برای کاربر جذاب و مفید باشد.
  • کلمات کلیدی را به حدی استفاده کنید که عادی به نظر رسیده و کاربر را خسته نکند.
  • در نهایت به جای تکرار یک کلمه کلیدی از مترادف های آن نیز استفاده کنید.

البته بسیاری اعتقاد دارند که می توان با کمک فرمول زیر، چگالی کلمات کلیدی را مشخص کرد :

چگالی کلمه کلیدی = تعداد کلمات متن ÷ تعداد تکرار کلمه کلیدی در متن

2. محتوا را بر اساس اصول سئو تولید کنید

یکی دیگر از راهکارهای جایگزین کیورد استافینگ، تولید محتوای سئو شده است. یک سئوکار حرفه ای به خوبی می داند که کلمات کلیدی اصلی را کجا و به چه اندازه در محتوا استفاده کند. برخی از تکنیک های سئو برای جلوگیری از Keyword Stuffing عبارت است از:

  • استفاده از کلمه کلیدی در عنوان
  • استفاده از کلمه کلیدی اصلی و مترادف آن در متا دیسکریپشن
  • استفاده از کلمه کلیدی اصلی در لید محتوا یا 100 تا 200 کلمه اول
  • نوشتن تیتر های محتوا با کمک این کلمات
  • استفاده به عنوان متن جایگزین تصاویر

نکته: البته زیاده روی کردن در هر یک از این روش ها نیز می تواند سبب کیورد استافینگ شود؛ بنابراین در این کار زیاده روی نکنید.

کیورد استافینگ چیست

3. از کلمات LSI استفاده کنید

رفته رفته سئوکاران تکنیک کیورد استافینگ را راهی برای افزایش رتبه محتوا دانستند و بیش از اندازه از این روش استفاده کردند. گوگل که از این ترفند وبمستران ضربه خورده بود، تصمیم گرفت به جای تمرکز بر تعداد تکرار کلمات کلیدی، بر مفهوم محتوا یا Latent Semantic که همان کلمات کلیدی LSI تمرکز کند.

اما LSI یعنی چه؟

فرض کنید محتوایی را در مورد " فروشگاه ساز " نوشته اید؛ گوگل به تعداد تکرار این کلمه در محتوا اهمیتی نمی دهد بلکه به مفهوم محتوای نوشته شده دقت می کند. در واقع گوگل محتوا را بررسی می کند تا ببیند آیا کلماتی که به فروشگاه ساز مرتبط هست را استفاده کرده اید یا خیر. کلماتی مثل ساخت فروشگاه اینترنتی، فروش اینترنتی، درگاه پرداخت آنلاین و …

این کلمات مرتبط با فروشگاه ساز همان LSI های کلمه کلیدی اصلی می باشند. اگر در محتوای خود از این عبارات هم استفاده کرده باشید، گوگل به محتوای شما اعتبار می دهد.

4. تولید محتوا را جدی بگیرید

یکی دیگر از روش های جایگزین Keyword Stuffing، تولید محتوای جذاب و کامل است. وب سایت های زیادی محتوا تولید می کنند اما این محتواها اغلب بیش از 500 کلمه نیستند. زمانی که محتوای شما کوتاه باشد، به ناچار مجبور هستید کلمه کلیدی اصلی را در محتوا به دفعات زیادی تکرار کنید. در این صورت حتی فرصت استفاده از کلمات LSI یا کلمات مترادف را نیز نخواهید داشت.

بنابراین به جای تولید محتوای کوتاه و بی فایده، محتوایی مفید، جامع و جذاب بنویسید. البته به این نکته توجه کنید که نوشتن محتواهای طولانی نیز ممکن است کاربران را خسته کند. در مطلب " محتوای محصول یا مقاله چند کلمه باشد؟ " به صورت کامل در این باره صحبت کرده ایم.

5. استفاده از کلمات کلیدی در قسمت های مختلف صفحه

علاوه بر متن بدنه محتوا استفاده از کلمات کلیدی در قسمت های دیگر صفحه یکی دیگر از تکنیک های جایگزین کیورد استافینگ می باشد. برای جلوگیری از کیورد استافینگ شما می توانید کلمات کلیدی خود را در قسمت های زیر علاوه بر متن محتوا استفاده کنید:

  • تیترهای فرعی
  • تگ آلت تصاویر
  • در پایان مطالب
  • سوالات متداول
  • تگ عنوان
  • عنوان برگه
  • اولین پاراگراف محتوا

به این ترتیب نه تنها کیورد استافینگ رخ نمی دهد، بلکه نظر موتورهای جستجو را نیز جلب می کنید.

6. بررسی و تقویت سئو داخلی سایت

بروزرسانی و بررسی سایت از لحاظ سئو داخلی یکی دیگر از روش های جایگزین کیورد استافینگ می باشد. بنابراین به صورت دوره ای صفحات سایت خود را مورد بررسی قرار دهید و آنها بروزرسانی کنید. ابزارهای سئو نیز می توانند به بررسی سایت از لحاظ سئو داخلی به شما کمک کنند. در مقاله " سئو داخلی چیست؟ " به طور کامل در این باره صحبت کرده ایم.

بررسی و تقویت سئو داخلی سایت برای اجتناب از کیبور استافینگ

با افزونه های سئو در وردپرس چه کار کنیم؟

اگر وب سایت شما وردپرسی است، حتما افزونه های یوآست یا رنک مث را روی آن نصب کرده اید. در زمان انتشار محتوا این دو افزونه پیشنهاداتی را برای تعداد تکرار کلمات کلیدی به شما می دهند.

این افزونه ها کمک زیادی در سئو یک محتوا می کنند اما همیشه هم نمی توان بر اساس گفته آنها پیش رفت. به عنوان مثال یوآست همچنان چگالی کلمات کلیدی را 1 تا 3 درصد می داند؛ در حالی که کمی قبل تر به شما گفتیم عدد ثابتی برای چگالی کلمات وجود ندارد. بنابراین بر اساس آنچه فکر می کنید درست است، عمل کنید.

کلام آخر

در این محتوا گفتیم که keyword stuffing چیست و نکاتی را در مورد نظر گوگل در این باره و راهکارهای جایگزین Keyword Stuffing بیان کنیم. سعی کنید به جای تکیه بر نظر گوگل و یا یک سئو کار، وب سایت های مختلف را بررسی کرده و بر اساس تکنیک های پیاده شده در آن نتیجه گیری کنید. یادتان نرود که نتیجه گیری بر اساس یک سایت و یک تکنیک، می تواند شما را به اشتباه بیندازد.

منابع: اودیسل، وب پویا